hoe ontwikkel ik mijzelf écht?

comfortzone

Stap uit uw comfortzone!

Het is eenvoudiger dan u denkt

Wilt u iets aan uw huidige situatie veranderen? Aan een situatie waar u al zo lang tegenaan hikt? Een situatie waar u niet blij van wordt, of u misschien zelfs wel ongelukkig door voelt? Wilt u die situatie veranderen maar u komt maar niet in beweging? Dan zit u waarschijnlijk vast in uw comfortzone.

Uw comfortzone voelt natuurlijk lekker veilig en comfortabel. Ja, dat kan ik mij heel goed voorstellen. Maar het is juist dat gevoel van veiligheid dat u ervan weerhoudt om te veranderen. Veiligheid houdt u vast, vast in patronen die u belemmeren om in actie te komen.

In uw veilige comfortzone weet u wat u heeft en u weet wat u krijgt. Dat geldt zowel voor uw fysieke als voor uw emotionele comfortzone. Maar als u  iets aan uw huidige situatie wilt veranderen, dan zult u toch echt uit uw veilige comfortzone moeten komen. Dan zult u bereid moeten zijn om een risico te nemen. Het risico dat u moet nemen, is dat u niet precies weet wat u gaat krijgen.

Uit uw fysieke comfortzone stappen, is voor de meeste mensen niet zo moeilijk. De grenzen van uw fysieke comfortzone kunt u makkelijk ‘oprekken’. Bijvoorbeeld door na een behaaglijk warme douche onder de koude kraan te gaan staan. U weet dat die koude kraan heel koud zal voelen, maar u voelt het pas echt, als u daadwerkelijk onder de koude kraan gaat staan. Hetzelfde principe gaat op voor het ‘oprekken’ van de grenzen van uw emotionele comfortzone. Voor de meeste mensen is het echter veel lastiger om die confrontatie aan te gaan.

Veel mensen krijgen al zweet in hun handen als ze er alleen maar aan denken dat ze uit hun emotionele comfortzone moeten komen. Misschien geldt dat voor u ook wel. Maar ik zal u  laten zien dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn om uw comfortzone te verlaten. Uit uw comfortzone stappen is namelijk niets anders dan over uw eigen grenzen gaan. Grenzen die u zelf hebt gecreëerd. En alles wat u zelf hebt gecreëerd, kunt u ook weer veranderen!

Hoe u de grenzen van uw emotionele comfortzone kunt verleggen, is eigenlijk heel eenvoudig. Dat doet u door gewoon een nieuwe creatie te maken. De eerste stap heeft u gelukkig al gezet. U heeft een intentie uitgesproken! Uw intentie is om uit een situatie te komen waar u ontevreden over bent. Of uw intentie is om naar een situatie toe te gaan, waar u naar verlangt.

Dan zijn er nog maar 3 stappen te gaan.

Stap 1 Maak contact met uw angst
Ja zeg, ben je helemaal een haartje betoeterd, hoor ik u al zeggen. Contact met mijn angst maken? Dat is nu precies waar ik van af wil. Ja, dat begrijp ik. Maar dé manier om van uw angst los te komen, is om er juist contact mee te maken. Onderzoek uw angst. Waar bent u precies bang voor? Welke overtuigingen spelen een belemmerende rol? Wat is het ergste dat er zou kunnen gebeuren? En hoe erg is dat voor u? Neem een besluit en trotseer uw angst!

Stap 2 Visualiseer de nieuwe situatie
Het maakt helemaal niet uit wat de nieuwe situatie precies is. Het kan gaan om een betere samenwerking met een van uw collega’s. Of om een promotie waar u naar verlangt of om een nieuwe baan. Dat doet er niet toe. Om de nieuwe situatie te bereiken, werkt het altijd om die nieuwe situatie te visualiseren. Visualiseren is een beproefde methode die succesvolle mensen ook toepassen. Als het bij andere mensen werkt, dan werkt het ook bij u! De nieuwe situatie visualiseren doet u met al uw zintuigen. U doet alsof u de nieuwe situatie al bereikt hebt. U heeft de stappen naar de nieuwe situatie toe, allemaal al gezet. Herhaal uw visualisatie elke dag totdat u de nieuwe situatie ook daadwerkelijk heeft bereikt.

Stap 3 Neem het eerste kleine aanvaardbare risico!
Niemand zegt dat u meteen een heel groot risico moet nemen. U mag het klein houden. Het eerste kleine aanvaardbare risico kan in het geval van een betere samenwerking bijvoorbeeld zijn dat u hardop tegen die collega zegt dat u graag eens over uw samenwerking wilt praten. Als u die stap gezet hebt, dan kunt u het volgende kleine aanvaardbare risico nemen en dan weer het volgende, enzovoort. Net zo lang totdat u de nieuwe situatie heeft bereikt die u gevisualiseerd heeft.

Veel succes!

Tijdens de communicatie trainingen van rhO training komen uit de comfortzone stappen en visueel praten met speciale aandacht aan bod.

<<